Het klinkt als zo’n mooie krantenkop in chocoladeletters. Hoe toepasselijk bij deze tijd van het jaar! Alle thuiszorgorganisaties in Nederland zijn verplicht om de kwaliteit van zorg te meten en inzichtelijk te maken aan de hand van een vragenlijst. Zo hebben we ook bij Zorgcentra De Betuwe in de afgelopen maanden alle cliënten van Thuiszorg De Betuwe gevraagd naar hun ervaringen met de geleverde zorg.
En hoewel wij liever luisteren naar persoonlijke verhalen en ervaringen van onze cliënten, en minder geloven in gemiddelde cijfers, kunnen we niet onder stoelen of banken steken dat we blij worden van onderzoeksresultaten zo mooi als deze. En dankbaar, voor de open en eerlijke verbeterpunten die genoemd worden.
Aanraden en waarderen
Zo zegt 96% van de respondenten ons aan te bevelen bij andere mensen met dezelfde aandoening of gezondheidsklachten. Dit cijfer wordt onderbouwd door persoonlijke input van respondenten. De goede, kwalitatieve zorg met persoonlijke aandacht wordt door veel van de respondenten genoemd. Daarnaast waarderen cliënten de zorg die onze collega’s leveren vanwege het nakomen van afspraken, hun respectvolle behandeling en de persoonlijke aandacht. Een aantal cliënten benoemt specifiek dat er naar ze geluisterd wordt. Ook de korte communicatielijnen en openheid voor een gesprek noemen onze cliënten als pluspunten.
Verbeterpunten
Als verbeterpunten noemen onze cliënten met name de wisseling in personeel, de tijd die er is voor het leveren van de gevraagde zorg en de werkdruk voor en waardering van medewerkers in de zorg. Ook de wens om vaker op tijd te komen en betere verslaglegging wordt meerdere keren uitgesproken. Binnen de mogelijkheden en financiële ruimte die we hier als organisatie toe hebben, werken we aan duurzaamheid in een kwalitatief goede personele bezetting. Dit doen we ook in regionale samenwerkingsverbanden met collega-ouderenzorgorganisaties. Daarnaast blijven we, samen met branchevereniging ActiZ, pleiten voor meer maatwerk in de zorg. En daarmee, waar nodig, meer tijd voor cliënten. De wensen ten aanzien van het op tijd komen en de betere verslaglegging nemen we ter harte.
Over het onderzoek
De totale cliëntengroep van Thuiszorg De Betuwe, zo’n 200 personen, is afgelopen zomer gevraagd om mee te werken aan het onderzoek. Met ruim 80 respondenten en daarmee een gemiddelde respons van ruim 42%, zijn de resultaten representatief.